مقالات آرشیو خبر ها
یك رویای محقق شده؛ «تحول یوونتوس در تابستان با خرید 10 ستاره! »

یك رویای محقق شده؛ «تحول یوونتوس در تابستان با خرید 10 ستاره! »

خرید 10 ستاره با خرج كردن بیش از یكصد میلیون یورو در تابستان، برای باشگاه یوونتوس چیزی در مایه‌های خوردن شیر و عسل بود.

 

هشت ماه از دست به جیب كردن یكصد و نه و نیم میلیون یورویی یوونتوس در تابستان گذشته می‌گذرد. خریدهای یووه همیشه عرصه‌ای برای اظهارنظرات انتقادی یا تمجیدی هواداران و كارشناسان است. كافیست نامی بزرگ مسیر درب خروجی باشگاه را نشانه رود آنگاه است كه همه چشم‌ها به سمت اقدام مسئولان یووه گرد می‌شود. انتظاراتی از جنس دلواپسی، همیشه میهمان احوالات هواداران دو آتشه‌ای است كه خواهان بهترین‌ها برای تیم محبوبشان هستند.

 

نمودار نقل و انتقالات باشگاه در تابستانی كه گذشت را نگاهی بیاندازید. لیست خروجی‌ها ترسناك به نظر می‌رسد؛ آندره‌آ پیرلو، كارلوس ته‌وز، آرتورو ویدال و فرناندو لورنته. همین چهار نام برای تحریك اعصاب و روان تیفوسی‌های سیاه و سفید و تمنا برای جبرانِ فقدانشان با آلترناتیوهایی اغوا كننده كافیست. اگر بخواهیم این چهار ستاره محبوب را لحظه‌ای نادیده بگیریم اسامی دیگری هم موجود است كه می‌توانند در درجاتی پایین‌تر توقعاتی ایجاد كنند: ماركو استوراری، آنجلو اُگبُنا، پائولو دی‌چلیه، رُمولو، سیمونه په‌په، لوكار مارُنه، كینگزلی كُمَن و الساندرو مَتری. (البته برخی از بازیكنان موقت و به صورت قرضی یووه را ترك كرده‌اند.)

 

در چنین وضعیتی همه نگاه‌ها به «جوزپه ماروتا» است. مردی كه نظرات یووه‌ای‌ها در مورد او دو وجهی است. یا او و استراتژی‌هایش را با تاكتیك و در راستای سیاستگذاری‌های خاص باشگاه قلمداد می‌كنند یا اینكه از او دل خوشی ندارند و با اولین تیره‌روزی آماده تیر زدن به سایه‌اش هستند.

 

فَبیانا دَلّا وَلِّه بانوی ورزشی‌نویس روزنامه لاگاتزتا دلو اسپورت ایتالیا كه به صورت ثابت در این روزنامه چاپِ میلان یادداشت می‌نویسد، با كمتر شدن فاصله فرارسیدن زمان نقل و انتقالات تابستانی، به مرور خریدهای این فصل یووه پرداخته تا ضمن مشخص كردن این سوال اساسی كه یووه و ماروتا در این قمار برنده بوده‌اند یا بازنده، نتیجه‌گیری كند با چنین روش و سیاستی باید چگونه انتظاراتی از باشگاه برای موسِم ترانسفرینگ تابستان 2016 داشت؟

 

این نویسنده فعالیت‌های تیم ترانسفرینگ یووه را به مبارزاتی انتخاباتی تشبیه كرده و 10 خرید آنها را به دقت ارزیابی كرده است. او با اشاره به فَبیو پَرَ تیچیِ 43 ساله؛ یار غار و همراه همیشگی به‌په ماروتا و نقش‌ ویژه او در آنچه تابستان 2015، در یووه روی داده نوشته است:

 

با الكس ساندرو شروع می‌‎كنیم؛ بازیكن سابق پورتوی پرتغال كه شروعش با یووه در آغاز چندان دلچسب نبود. همین كافی بود تا منتقدان این بازیكن كه از همان ابتدا این سوال اساسی را مطرح كرده ‌بودند: «چرا باید برای انتقال بازیكنی مثل او پول قابل توجهی پرداخت كرد و 26 میلوین یورو دست به جیب شد؟»، دامنه انتقاداتشان را وسیع‌تر كنند. اما بعد از حضور ساندرو مقابل اودینزه و هلاس ورُنا، این بازیكن برزیلی شایستگی‌هایش را گام به گام بیشتر نشان داد تا جایی كه كمتر كسی پیدا می‌شد نقش كلیدی او در روشن كردن موتور محركه و تغذیه دیبالا را منكر شود.

 

پائولو دیبالا؛ همان جواهر كوچولوی آرژانتینی كه برای یووه مبلغی در حدود 40 میلیون یورو آب خورد، بی‌تردید بهترین خرید این فصل یووه بوده است. شاید كمتر كسی بعد از بلند شدن هواپیمای پرواز تورینو ― بوئینس آیرس و وداع با كارلیتوس به موفقیت جانشین 21 ساله‌ و «Baby Face» او امید داشت اما دیبالا تا همین الآن 18 گل به یووه تقدیم كرده كه چهارده‌تای آن در رقابت‌های سری آ به ثمر رسیده. هرچند مقایسه‌ای ناعادلانه خواهد بود اما اگر به عملكرد خوب توز در بازی‌های این فصلش در بوكاجونیورز نگاه كنیم، خواهیم دید كه پائولو عملكردی بهتر از آپاچی در این روزها داشته است.

 

میروسلاو بلاژویچ سرمربی نام آشنا و 81 ساله كروات به او لقب « Đilkoš» داده است. واژه‌ای برآمده از دل زبان كروات‌ها كه تركیب جالبی به معنای «ساده‌دل، عجول و بی‌پروا» است. صحبت از ماریو مانژوكیچ است. مهاجم سرسختی كه از زمان شروع فوتبالش در سال 2004 تا پیش از حضور در یووه، 135 گل در 6 باشگاه به ثمر رسانده بود. برای آوردن او به تورین یووه باید 19 میلیون یورو به اتلتیكو مادرید می‌پرداخت. كاری كه ماروتا بدون كمترین دردسر انجام داد تا مانژو یوونتوسی شود. هرچند آمار 8 گله او تا اینجای فصل در سری آ چندان دندان‌گیر نبوده اما تاثیر منحصربه فرد او در بسیاری از دیدارهای یووه در این فصل بدون شك انكارناپذیر است. كافیست فقط بازی بیانكونری مقابل فیورنتینا را به یاد بیاورید.

 

بسیاری از باشگاه‌های ایتالیا فصل 2015‐2014 كه تمام شد، در فكر صید پدیده نوظهور سَـسّواُلُ (ساسوئولو) بودند. سبك بازی‌اش را به كریستین ویه‌ری شبیه می‌دانستند و امیدوار بودند سیمونه زاتزا مهاجم تازه به تیم ملی دعوت شده‌ی باشگاه شهرِ غربی ایتالیا را به خدمت بگیرند. اما ارتباطات آلگری كه خود پیش‌تر سكان هدایت سَـسّواُلُ (ساسوئولو) را بر عهده داشت كلید این انتقال 18 میلیون یورویی شد. با اینكه زاتزا اغلب بازی‌هایش را به عنوان بازیكن جانشین برای یووه انجام داده اما این دلیل نمی‌شود از آمار هفت گلی كه او تا اینجای فصل برای یووه زده غافل شویم. تاثیر گل سرنوشت‌ساز او در مقابل ناپولی كه باعث ایستادن یووه در صدر جدول سری آ شد، تا مدت‌ها در قلب هواداران باقی خواهد ماند.

 

انتقال هرنانز برزیلی و سی‌ساله از رقیبی منفور برای تیفوسی‌های بیانكونری‌، آنهم در واپسین روزهای نقل و انتقالات در حالیكه بخشی از طرفداران در انتظار تحقق رویای آمدن دراكسلر و گوتزه به تورین بودند، قطعاً خوشایند نبود. بازیكن محبوب طرفداران سائوپائولو كه تصویری نقاشی شده از او را نیز در استادیوم اختصاصی این تیم سرشناس برزیلی نصب كرده‌اند هنوز اما نتوانسته حتی نیمی از این محبوبیت را در میان طرفداران گورخرهای شهر شمالی ایتالیا پیدا كند. اما بی‌انصافی است اگر توانمندی و اثرات حضورش در تركیب تیم به خصوص طی دیدارهای یووه در لیگ قهرمانان را نادیده بگیریم.

 

همه آنهایی كه نسخه‌های بازی «فیفا 2016» را در آمریكای لاتین ‌خریده‌اند عكس او در كنار لیونل مسی روی جلد این بازی دیده‌اند. ستاره كلمبیایی كه از ایتالیا نرفته، بار دیگر به این كشور بازگشت تا در قالب قراردادی قرضی و یك و نیم میلیون یورویی از چلسی به یووه بپیوندد. سبك بازی فانتزی و تكنیكی كوادورادو هرچند گاهی روی سكوها هواداران پرشماری دارد اما آلگری با نگاهی سخت‌گیرانه، گاهی باعث می‌شود بال‌های پرواز او به اهتزاز درنیامده، سوزانده شوند. مرور سی و پنج بازی كه او با لباس یووه تاكنون انجام داده، حضور كاملاً موثر او را به وضوح اثبات می‌كند.

 

وقتی به تركیب بازیكنان تیم ملی گابن و باشگاه‌هایی كه بازیكنان این تیم در آن بازی می‌كنند نگاه می‌كنیم، دست‌مان می‌آید كه این كشور آفریقایی چه استعدادهای فوتبالی را در خود جای داده است. بازیكنانی نظیر ماریو لِمینا كه هر كدام می‌توانند برگ برنده‌ای برای یك باشگاه باشند. تنها نیم میلیون یورو برای انتقال قرضی او از تیم شهر بندری مارسی به تورین نیاز بود. با اینكه مصدومیت اجازه خودنمایی ویژه‌ای به لمینا نداده اما هرگاه نیز كه از سوی سرمربی بیانكونری به زمین فراخوانده شده، همه را مجاب ‌كرده كه شاید پوگبایی دیگر در حال شكل‌گیری است. در صورت ماندن در یووه او می‌تواند یك سرمایه‌گذاری مطلوب برای باشگاه تلقی شود؛ این نظر بسیاری از كارشناسان فوتبالی پس از دو بازی مهم او در رقابت‌های این فصل مقابل ناپولی و آتالانتا است!

 

اینكه سامی خدیرا ستاره آلمانی رئال مادرید در تعطیلات تابستان با قراردادی آزاد و بدون هزینه‌ای سنگین آنهم بعد از كوچ پیرلو یوونتوسی شود، آنقدر اتفاق خوبی بود كه مصدومیت‌های گاه و بیگاهش چندان توی ذوق نزند. مدافع مركزی تیم ملی آلمان تاكنون بیست و دو بار برای یووه به میدان رفته و چهار گل نیز به ثمر رسانده است. همه این آمارها نشان می‌دهد كه او علی‌رغم مصدومیت خریدی كاملاً خوب برای یووه محسوب می‌شود. خریدی كه هم مدیران، هم هواداران و هم خودِ خدیرا از آن راضی هستند.

 

نتو در فلورانس روزهای متفاوتی را سپری كرد. روزی نیمكت‌نشینی محض، روزی محبوب طرفداران ویولا، روزی مصدوم و روزی در اوج. وقتی استوراری بالاخره تصمیم گرفت از زیر سایه بوفون كنار برود و كمی خودش را به خودش اثبات كند، یووه به صرافت دروازه‌بانی افتاد كه هم جوان باشد، هم آینده‌دار و هم با انگیزه تا در سال‌های پایانی حضور بوفون، هم فنون اسطوره‌ها را از او فرا بگیرد و هم برای روزهای مبادا آماده شود. یووه نتو را نیز با قرارادی بدون هزینه (آزاد) و چهار ساله به تورین آورد و در بسیاری از بازی‌های این تیم از جمله رقابت‌های كُپّا ایتالیا (كوپا ایتالیا) مسئولیت حراست از دروازه‌اش را به او سپرد. نتوی برزیلی می‌تواند در یووه پیشرفت كند.

 

تحلیل عملكرد دَنیله روگانی چندان سخت نیست. او این روزها آنقدر طرفدار دارد كه كمتر كسی است كه او را خریدی بد برای باشگاه بداند. او آنقدر روی نیمكت نشست، آنقدر ناامید نشد، آنقدر تمرین كرد و آنقدر مبارزه كرد تا توانست جایی در تركیب اصلی برای خود دست و پا كند. او هم‌اكنون هواخواهان پرشماری دارد.

 

این رورها وقتی یك كارشناس در مورد یووه صحبت می‌كند، یادی از اوضاع این تیم در ابتدای فصل می‌كند و پتانسیل منحصر به فرد این تیم در ممارست و از پا ننشستن و بازگشت به قُله‌ی اوج را متذكر می‌شود. صعود از حضیض تا اوج یووه در این فصل هم دراماتیك بود و هم مثل شلیك گلوله موفقیت بر قلب رقبایش. اینها تنها از تیمی با روحی بزرگ و بازیكنانی با كیفیت بر می‌آید. شاید به همین خاطر است كه گاهی باید به باشگاه و سیاست‌هایش فقط كمی اعتماد كنیم.


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حامد
حامد «خبرنگار»
ارتباط با نگارنده: